18:29 29 Novembar 2020

Naučnici su razvili novu metodu za poređenje velikih količina podataka za učenje jezika, DNK i drugih objekata koji predstavljaju niz simbola, navodi časopis „Fiziks“ (Physics).

Da bi istražili kako se menjaju jezici, naučnici su pribegli podacima servisa Gugl Ngram, koji analizira knjige iz baze podataka Gugl-knjige. Matematičari navode da knjige mogu da se istražuju na dva načina: prebrojavanjem reči koje se nalaze u jednom delu, ali ih nema u drugom, ili prebrojavanjem učestalosti korišćenja određenih reči.

Naučnici su iskoristili drugu metodu i analizirali dela na engleskom jeziku objavljena 1850-tih, 1900-tih i 1950-tih godina.

Oni su primenili modifikovanu matematičku funkciju, Jensen-Šenonovu divergenciju, koja se koristi za analizu sličnosti i razlika skupova simbola, u svojstvu kojih mogu da budu i reči.

Naučnici su objasnili da se tekstovi najviše razlikuju retko korišćenim rečima, a ne često korišćenim. To nisu mogle da objasne ranije korišćene metode.

Matematičari smatraju da su rezultati primenljivi ne samo na engleski, već i na druge jezike kao što su ruski i španski.

jezici, matematika, promene, nauka