21:10 21 Avgust 2019
    Ruske matrioške iz muzeja Matrioška.

Objašnjenje prirode svemira po ugledu na babuške

© Sputnik / Dmitry Korobeinikov

Prema studiji evropskih i američkih naučnika, ruski „lutkarski klaster“ može da posluži kao model za objašnjenje tamne energije, tamne materije i načina na koji se univerzum širi.

Nakon proučavanja više od 300 galaksija, naučnici NASA i Evropske svemirske agencije otkrili su da su emisije iks-zraka, koje galaksije šire, slične po strukturi i veličini, a njihov međusobni odnos sličan je odnosu između ruskih lutaka — matrjoški (koje su kod nas poznatije kao „babuške“).

Festival rusko-srpskog zanatstva u Beogradu
    © Sputnik / Maša Radović

Korišćenjem klastera kao referentnih tačaka, naučnici su bili u stanju da odrede stopu po kojoj se galaksije šire.

„U tom smislu, galaksije su kao ruske lutke, manje su sličnog oblika kao veće“, kaže Andrea Morandi sa Univerziteta Alabama. „To nam pruža mogućnost da ih uporedimo i precizno odredimo njihove razdaljine“.

„Mislimo da bi ova nova tehnika mogla da obezbedi veliki skok unapred u razumevanju tamne energije“, dodaje on. „Posmatrali smo uzorak od 300 jata galaksija, kako bismo razumeli stopu širenja svemira. Ideja je bila da ih koristimo kao neku vrstu kosmičkih bova“, kaže Morandi.

„Možete zamisliti univerzum kao more“, nastavlja Morandi, „a posmatranje kretanja ovih bova po moru univerzuma je metoda koju koristimo za merenje brzine širenja univerzuma“.

Analogija sa babuškama izvodi se iz „jata galaksija različitih veličina, ali koje se mogu poređati po veličini“, objašnjava Morandi.

Studija ukazuje na to da se svojstva tamne materije, koju autori upoređuju sa DNK ljudskog organizma, nisu promenila nekoliko milijardi godina.

babuške, matrjoške, matrioške, galaksija, Evropska svemirska agencija, NASA, Svemir, SAD, Rusija