12:04 21 Jul 2019
    Svemirska sonda Feniks na Marsu

Voda na Marsu otkrivena tamo gde je niko nije očekivao

© AFP 2019 / NASA

Nova analiza starih podataka otkrila je da na Marsu postoje velike količine leda i vode na mestima na kojima se to nije očekivalo, a da je vlaga izostala tamo gde se najviše očekivala.

Podaci koje je prikupio najstariji funkcionalni orbiter NASA, „Mars odisej“, pokazali su da se prilično velike količine zamrznute vode nalaze u ekvatorijalnom području Crvene planete. Tako nešto nije bilo očekivano ni na osnovu ranijih analiza prikupljenih podataka niti na osnovu naučnih saznanja, prenosi Srna.

„U prošlosti smo znali da pod tlom u blizini polova postoji led. Takođe smo videli manje površine u blizini ekvatora“, rekao je za list „Nju sajentist“ Džek Vilson sa Univerziteta Durham u Velikoj Britaniji. Kako ističu, budući da na Marsu nema drugih značajnijih izvora vodonika, njegova detekcija dobar je indikator količina vode, odnosno leda u tlu.

Stručnjaci smatraju da je jedino logično objašnjenje za ovakve neočekivane nalaze mogućnost da su se istražena područja, koja se danas nalaze oko ekvatora, u prošlosti nalazila na hladnijim geografskim širinama. To znači da je Marsova osa rotacije u prošlosti bila značajno nagnuta u odnosu na današnju.

U ekvatorijalnom području led bi mogao da podržava postojanje mikroba. To znači da bi Mars, sa svojim prijatnijim temperaturama, mogao biti zanimljiv i za kolonizatore i za lovce na vanzemaljski život.

otkriće, Mars, voda