22:08 19 Jun 2018
    Koka nosilja

Naučnici konačno otkrili: Šta je starije — kokoška ili jaje?

CC0 / Pixabay

Naučnici univerziteta Šefild i Varvik su, čini se, našli odogovor na pitanje svih pitanja: šta je starije, kokoška ili jaje, piše britanski „Dejli mejl“.

Na najčešće postavljeno pitanje od postanka sveta ljudi u najvećem broju odgovaraju „jaje“, uz objašnjenje da su na taj način još dinosaurusi dolazili na svet.

Međutim, naučnici sa univerziteta Šefild i Varvik imaju drugačiji odgovor.

Njihovo istraživanje, naime, pokazalo je da ljuska kokošjeg jajeta može da nastane samo iz proteina koji se stvara u jajnicima kokoši, što znači da je kokoška morala da postoji pre jajeta.

Taj protein, objašnjavaju naučnici, zove se OC-17 i deluje poput katalizatora koji ubrzava razvoj ljuske, a tvrda ljuska je potrebna da zaštiti žumance u kojem se razvija pile.

Naučnici su tokom istraživanja koristili superkompjuter „Hektor“ kako bi mogli da zumiraju unutrašnjost jajeta i prate njegov razvoj.

Ono što su otkrili je da je protein OC-17 ključan za podsticanje kristalizacije u ranim stadijumima razvoja ljuske tako što pretvara kalcijum karbonat u kristale kalcita koji prave ljusku.

Kristali kalcita se, inače, mogu naći u kostima i oklopima raznih životinja, s tim da se kod kokošaka on stvara brže nego kod bilo koje druge vrste i proizvodi šest grama ljuske u 24 sata.

Tanjug