19:15 30 Novembar 2020

Grupa astronoma iz Evropske južne opservatorije (ESO) i drugih instituta otkrila je crnu rupu koja je udaljena samo 1.000 svetlosnih godina od Zemlje. Reč je o do sada nama najbližoj pronađenoj crnoj rupi, koja je deo trostrukog sistema koji se može videti golim okom kada je nebo vedro.

Naučnici su pomoću dvometarskog teleskopa koji se nalazi u ESO opservatoriji u Čileu, pratili dve zvezde sistema HR 6819 i pronašli dokaze o postojanju dodatnog nevidljivog svemirskog tela. Smatraju da bi u budućnosti mogli da pronađu još mnogo takvih sličnih crnih rupa.

„Veoma smo se iznenadili kada smo shvatili da smo otkrili prvi zvezdani sistem s crnom rupom, a koji može da se vidi golim okom“, rekao je astronom Petr Hardava sa Češke akademije nauka i koautor istraživanja.

Ovaj trostruki sistem nam je toliko blizu, da njegove zvezde možemo uočiti s južne Zemljine polusfere bez teleskopa. Otkrilo se i da ova crna rupa ne intereaguje nasilno sa svojom okolinom.

​Astronomi takođe veruju da bi ovo otkriće moglo da razjasni nedoumice koje postoje o drugom sistemu sa dve zvezde, zvanim LB-1, koji takođe može sadržati crne rupe.

„Kada znamo na šta da obratimo pažnju, onda povećavamo šanse da ćemo ih i naći“, navodi drugi istraživač za „Dejli mejl“.

Rezultati istraživanja objavljeni su u žurnalu „Astronomija i astrofizika“.

Otkriće ovog trostrukog sistema s unutrašnjim parom i udaljenom zvezdom takođe bi moglo da pruži odgovore o nasilnim kosmičkim spajanjima, koja oslobađaju toliko snažne gravitacione talase da se mogu uočiti sa Zemlje, prenosi portal B92.

Neki astronomi smatraju da se takva spajanja mogu dogoditi u sistemima slične konfiguracije kao HR 6819 ili LB-1, ali kada je unutrašnji par sastavljen od dve crne rupe ili crne rupe i neutronske zvezde.