06:09 20 Oktobar 2020

Istraživači su stvorili embrion koji sadrži i ljudske i ćelije miša i time napravili veliki napredak u genetskom modifikovanju organizama. Hibrid, ljudsko-životinjska himera organizam je sastavljen od različitih ćelija. Uzgojio ga je tim istraživača sa američkog Državnog univerziteta Njujork u Bafalu i Centra za rak „Rozvel park“.

Mišji embrion sadrži četiri odsto ljudskih ćelija – dosada najveći procenat ikada postignut. Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu „Sajans advensiz“.

Njihov eksperiment ukazuje da se u mišjim embrionima može generisati mnogo vrsta ljudskih ćelija i to mnogo brže nego u ljudskim embrionima. A to, kažu naučnici, ima ogroman potencijal za lečenje ljudskih bolesti, verovatno čak i kovida 19.

U ovoj studiji tim istraživača ubrizgao je 10 do 12 ljudskih matičnih ćelija u mišje embrione koji se razvijaju. U roku od 17 dana te matične ćelije razvile su se u milione zrelih ćelija, uključujući ljudska crvena krvna zrnca i ćelije oka.

„Nije bilo moguće stvoriti matične ljudske ćelije koje u velikoj meri daju doprinos mišjim embrionima“, precizira se u dokumentu.

Generisanje ovakvih matičnih ćelija može omogućiti primenu kao što je stvaranje ljudskih organa i tkiva i za lečenje bolesti, dodaje se u istraživanju.

U eksperimentu su upotrebljene ljudske krvne ćelije i ćelije oka, što dokazuje da je moguće stvoriti zrele ljudske ćelije mnogo brže nego što je to moguće u ljudskom embrionu.

Ovo može biti značajno za lečenje ljudskih bolesti, uključujući i virus korona kovid 19, jer omogućava uzgoj ćelija, tkiva ili organa u naučne svrhe.

Naučnici su ubrizgali ljudske matične ćelije u mišji embrion i ostavili ih da se razvijaju dve nedelje. Kada su analizirali embrion, otkrili su ljudske ćelije u mišjoj jetri, mozgu, očima, srcu, krvi i koštanoj srži.

Naučnici nisu dopustili dalji razvoj embriona, mada je ranije bilo incidenata u kojima su istraživači proizveli hibride himere dalje od faze fetusa.

Naučnici su 1984. stvorili hibrid ovce i koze koji je preživeo do odraslog doba. Nedavno su naučnici u Kini stvorili dve himere od majmunskih svinja, ali one su živele samo nekoliko nedelja nakon što su se rodile.

nauka, čovek, miš, hibrid