16:08 27 Novembar 2020

Naučnici su otkrili tajno oružje korone, koje omogućava virusu da bude znatno zarazniji nego njegov prethodnik i bliski srodnik SARS. Time su otvorili mogućnost da se nađu novi načini u borbi protiv pandemije i nadu da bi virus preko tog tajnog oružja mogao da bude uništen.

Slično kao SARS, i novi virus korona, poznat i kao SARS KoV-2, koristi ACE2 receptore da bi ušao u ljudske ćelije i raširio se po respiratornom sistemu i celom telu, objavio je RT.

„Polazna tačka našeg istraživanja bila je zašto se SARS, koji je 2003. izazvao znatno manju zarazu u svetu, i SARS KoV-2 šire na tako različite načine iako koriste isti receptor za ulazak u organizam“, kaže Ravi Ojha, virolog sa Univerziteta u Helsinkiju.

Naučnici sa Tehničkog univerziteta u Minhenu i sa Univerziteta u Helsinkiju ispitivali su površinu dva virusa prekrivenu šiljcima pod elektronskim mikroskopom i poredili njihove genome.

Otkrili su da je novi virus korona „naučio“ novi trik, odnosno da koristi „udicu“ kao i drugi opasni patogeni, poput ebole, HIV-a ili ptičjeg gripa, kako bi se agresivnije zakačio na ljudsko tkivo.

On tu „udicu“ koristi na receptoru poznatom kao neuropilin-1 koji spaja nervno tkivo unutar ljudske nosne šupljine.

Da bi potvrdili svoje nalaze, naučnici su upotrebili monoklonalna antitela koja su „programirana“ da blokiraju pristup neuropilinu-1. Potom su iskoristili „pseudoviruse“ kreirane tako da oponašaju SARS-KoV-2, ali bez mogućnosti umnožavanja. Ispostavilo se da virus mnogo teže uspeva da zarazi ćeliju kada je blokiran pristup ovom receptoru.

„Ako su ACE2 receptori vrata kojima virus ulazi u ćeliju, onda je neuropilin-1 faktor koji usmerava virus ka vratima“, kaže Đuzepe Balistreri, profesor Univerziteta u Helsinkiju i vođa ovog istraživanja.

Naučnici su sada počeli istraživanja kako prekinuti vezu između virusa i neuropilina-1 da bi se smanjila mogućnost zaraze. Kako navode, prvi rezultati su obećavajući.