00:05 17 Jun 2019
Slušajte Sputnik
    Gugl

    „Gugl“ i „Al Džazira“ pomagali SAD u borbi protiv Asada

    © Flickr/ Garik Asplund
    Politika
    Preuzmite kraći link
    2061

    Međunarodna medijska organizacija Vikiliks objavila je elektronsku prepisku predstavnika Stejt departmenta SAD i rukovodilaca kompanije „Gugl“, koja svedoči o tome da je internet gigant sarađivao sa američkim vlastima kako bi predsednik Sirije Bašar el Asad bio svrgnut sa vlasti.

    Kompanija „Gugl“ je radila na aplikaciji koja je trebalo da podstakne Asadove pristalice da se priključe antivladinim snagama, pri čemu su prava vlasništva nad servisom dodeljena „Al Džaziri“. Televizijski kanal je za taj servis dobio čak i nagradu za najbolju tehničku inovaciju. 

    Ispostavilo se da je šef „Džigsoua (ranije „Gugl ideje“) i bivši saradnik Stejt departmenta Džared Koen timu bivše američke državne sekretarke Hilari Klinton 2012. godine napisao sledeće:

    „Moja kompanija planira da u nedelju lansira servis koji će otvoreno pratiti i beležiti slučajeve prelaska pripadnika struktura vlasti u opoziciju. Razmišljali smo o tome da takve činjenice niko ne beleži, ali one će, smatramo, pomoći da se još više ljudi ubedi da se približe antivladinim snagama, kao i da uliju samopouzdanje opozicionarima. Dogovorili smo se o saradnji sa televizijskim kanalom ’Al Džazirom‘. Njemu će pripadati osnovno pravo vlasništva nad servisom koji smo mi razradili. Molim Vas, ne širite ovo i saopštite nam da li treba nešto da objasnimo ili da na nešto obratimo pažnju pre pokretanja servisa.“

    Dobio je pismo u kojem mu je odgovoreno da je to „odlična ideja“. 

    Kompnija „Gugl“ stvorila je servis za praćenje onih koji su napustili vladu Asada u nadi da će to imati jako psihološko dejstvo na sirijski narod. 

    Ipak, kasnije je „Gugl“ Stejt departmentu saopštio da želi da preda pravo vlasništva nad servisom televizijskom kanalu „Al Džaziri“. Na njegovom sajtu bila je objavljena interaktivna karta. Posle toga kanal je dobio nagradu za najbolju tehničku inovaciju, dakle, za servis koji je napravio „Gugl“. 

    Gugl ilustracija
    © Foto : Flickr/ Vince Smith

    „Al Džazira“ je objavila shemu koja je razrađena specijalno za to da se „doprinese prelasku predstavnika sirijskog režima na stranu opozicije“. 

    Ipak, to nije jedino što nameće pitanja. Pojedina elektronska pisma svedoče o tome da su predstavnici „Gugla“, po svoj prilici, bili za uvlačenje medijske kompanije u takvu vrstu delatnosti. Američki političari pri tome uvek su javno pozivali medije da budu nepristrasni i objektivni. 

    „U nezavisnim medijima širom sveta vidimo znak demokratskog i građanskog društva“, govorio je pomoćnik državnog sekretara SAD od 2009. do 2011. Filip Krouli. 

    Državni sekretar SAD Džon Keri je izjavio da „država u kojoj nema slobodne i nezavisne štampe nema čime da se hvali“, a zvanični predstavnik Stejt departmenta Mark Toner je naveo da su „slobodni i nezavisni mediji jedan od stubova čvrste demokratije“. 

    Iz te prepiske nemoguće je shvatiti da li su saradnici televizijskog kanala „Al Džazire“ znali da je inicijativa kompanije „Gugl“ za praćenje onih koji su prešli iz vlasti u opoziciju dobila odobrenje Stejt departmenta. Ipak, stvara se utisak da je ideja o svrgavanju Asada bila po volji svima.

    Tagovi:
    medijska propaganda, Gugl, Al džazira, Bašar Asad, Sirija, SAD
    Standardi zajedniceDiskusija
    Komentariši preko Facebook nalogaKomentariši preko Sputnik naloga