01:40 05 Decembar 2020
Slušajte Sputnik
    Politika
    Preuzmite kraći link
    0 1414
    Pratite nas

    Evropski sud za ljudska prava zaključio je da je Srbija prekršila slobodu izražavanja osuđujućom presudom protiv novinarke Politike Ljiljane Milisavljević zbog njenog teksta iz 2003. godine o aktivistkinji u oblasti ljudskih prava Nataši Kandić.

    Sud je odluku „o nesrazmernoj reakciji srpskih vlasti“ na članak o toj aktivistkinji i kršenju Člana 10 o slobodi izražavanja iz Evropske konvencije o ljudskim pravima doneo jednoglasno u slučaju „Milisavljević protiv Srbije“, stoji u saopštenju objavljenom na sajtu Evropskog suda.

    Novinarka „Politike“ je decembra 2006. godine Evropskom sudu podnela tužbu protiv Srbije, tvrdeći da su srpski sudovi protiv nje doneli osuđujuću presudu, jer nije navodnicima označila rečenicu „Kandićeva je nazivana vešticom i prostitutkom“, koju je ranije napisao jedan drugi novinar i koja je prethodno objavljena u jednom drugom listu.

    Evropski sud je, međutim, zaključio da je očigledno, i bez znaka navoda, da ta rečenica ne predstavlja lično mišljenje Ljiljane Milisavljević o Nataši Kandić, već da je novinarka samo prenela način na koji su pojedini videli tu aktivistkinju, pri čemu je iznela i pozitivne i negativne stavove drugih o njoj.

    „Srpski sudovi su ograničili svoje prosuđivanje na odsustvo navodnika i nisu izbalansirali pravo Nataše Kandić na zaštitu svoje reputacije sa slobodom izražavanja Ljiljane Milisavljević i njenom dužnošću da, kao novinarka, prenese informacije od opšteg interesa“, navodi se u saopštenju Evropskog suda.

    Dodaje se da se Kandićeva, kao javna ličnost, neminovno i svesno izložila pogledu javnosti, te da je morala da pokaže veću toleranciju.

    „Optužujuća presuda protiv Milisavljevićeva rizikuje da odvrati druge novinare da doprinose javnoj debati o pitanjima kolektivnog života“, zaključuje Evropski sud, koji je odlučio da Srbija Ljiljani Milisavljević treba da isplati 500 evra na ime moralne odštete i 386 evra za troškove.

    Sporni članak je, inače, objavljen u beogradskoj „Politici“ septembra 2003. godine, u vreme kada je postojao veliki animozitet prema Nataši Kandić zbog napora koje je ulagala u istrazi o zločinima koje su srpske snage počinile u oružanim sukobima u bivšoj Jugoslaviji, napominje Evropski sud.

    Takođe, u to vreme je saradnja srpskih vlasti s Haškim tribunalom bila predmet žustre javne debate, a Kandićeva je bila jedan od najaktivnijih zagovornika pune saradnje sa Tribunalom.

    Kandićeva je, po objavljivanju članka, podnela privatnu tužbu protiv Milisavljevićeve, zamerivši joj da je napisala članak s ciljem da je opiše kao izdajnika Srbije, nakon čega su srpske sudije zaključile da je Milisavljevićeva kriva za uvredu ličnosti „jer je spornu rečenicu objavila kao svoju time što nije stavila navodnike“.

    Milisavljevićeva je, kako je navela, zbog presude dobila otkaz u „Politici“.

    Evropski sud napominje da današnja odluka, koju je donelo sedam sudija, nije konačna i da u roku od tri meseca, počevši od danas, sve strane mogu da zatraže ponovno razmatranje predmeta pred Velikim većem suda.

     

    Izvor: Tanjug

    Tagovi:
    Evropski sud za ljudska prava, Ljiljana Milisavljević, Nataša Kandić
    Standardi zajedniceDiskusija
    Komentariši preko Sputnik nalogaKomentariši preko Facebook naloga