11:22 10 Jul 2020
Slušajte Sputnik
    Region
    Preuzmite kraći link
    Piše
    2421
    Pratite nas

    Udruženje novinara Srbije pozvalo je novinare RTK da skupe hrabrost i obustave svoj rad ukoliko njihova koleginica Aleksandra Dogandžić bude kažnjena zato što je u programu RTK2 upotrebila izraz Kosovo i Metohija. Poručuju da će njena prava biti branjena svim sredstvima.

    Direktor kosovskog Javnog servisa Ngađim Kastrati najavio je da će preduzeti sankcije protiv novinarke RTK2 Aleksandre Dogandžić koja je u programu koristila izraz Kosovo i Metohija koji, kako je naveo, nije dozvoljen kosovskim Ustavom.

    Novinari RTK pozvani da zaustave svoj rad

    Udruženje novinara Srbije je prema svedočenju sagovornika Sputnjika novinara i publiciste Živojina Rakočevića, odmah reagovalo na slučaj Aleksandre Dogandžić i uputilo preporuku kolegama sa RTK da skupe hrabrosti i zaustave svoj rad ukoliko ona bude kažnjena. Kako kaže, oni moraju da nađu snage da zaštite svoj jezik, slobodu izražavanja i profesiju. Ovo je i prilika da međunarodna zajednica ispravi greške iz prošlosti i primeni zakone koje je sama napisala i formira istinski javni servis.

    „Zamislite novinara koji kaže jezik je zabranjen. Iako niko to ne zabranjuje. Termina Kosovo i Metohija nema u Ustavu Kosova, to je tačno. Ali Albanci koriste termin Republika Kosova. Niko taj termin nije napisao u tom Ustavu, pa im niko to ne zabranjuje niti ih opominje, niti ko primećuje. Ali, stvar je u tome da mi nemamo drugo ime za Metohiju, i ne možemo izmisliti novo ime, niti izbrisati taj deo našeg jezika, našeg identiteta, našeg doživljaja prostora, mi to jednostavno ne možemo. Ali, eto sada nastoje da to urade“, ukazuje Rakočević.
    Udruženje novinara Srbije
    © Sputnik / Radoje Pantović
    Novinari sa RTK pozvani da zaustave svoj rad ukoliko Aleksandra Dogandžić bude kažnjena jer je u TV prenosu upotrebila izraz Kosovo i Metohija

    Dogandžićeva će biti branjena svim sredstvima

    Sagovornik Sputnjika smatra da će OEBS zaštititi radno mesto ove novinarke, ali da nije moguće zaštititi ono što je postavljeno na krivim temeljima, a to kako ističe nije javni servis, već razglasna stanica Hašima Tačija koja Srbima uzima porez da bi ih diskriminisala na srpskom jeziku, da bi diskriminisala novinare, naš jezik i ukupan osećaj pripadnosti prostoru Kosova i Metohije.

    „Mi ćemo naravno koleginicu Dogandžić braniti svim sredstvima, ovo je ipak ozbiljan slučaj, naročito zbog upotrebe termina od strane generalnog direktora i rukovodilaca RTK koji kažu da su to zabranjeni termini. Ko je to zabranio? Kako je uopšte moguće da jedan medijski radnik, profesionalac, koristi taj jezik, da ima indeks zabranjenih reči? To nije normalno i mislim da će međunarodna zajednica ako ništa drugo bar to rešavati, ali moram da vas podsetim na neveselu istoriju RTK. A ta istorija glasi da su oni okidač koji je 17. marta 2004. objavio lažnu vest da su Srbi naterali u reku Ibar dvoje albanske dece kod sela Čabre. To je okidač za zastrašujući pogrom 17. marta 2004. godine i znate kako je kažnjen javni servis RTK na albanskom jeziku? Dali su im sto hiljada evra da obuče svoje novinare da se takve greške više ne ponove. Niko nije sankcionisan“, podseća Rakočević.
    Cenzura -  ilustracija
    Nije normalno da jedan medijski radnik, novinar, profesionalac ima indeks zabranjenih reči

    RTK nije Javni servis

    RTK nije Javni servis, već razglasna stanica Tačija i partije na vlasti. Umesto da prema Ahtisarijevom planu i lokalnom zakonodavstvu Srbi na Kosovu i Metohiji dobiju nezavisni medijski kanal koji pokriva čitavu teritoriju pokrajine, nastao je jedan potpuno zavisan kanal na kome ne može da se govori slobodno.

    Javni servis RTK nastao je u bečkim pregovorima kada je na inicijativu Udruženja novinara Srbije u Ahtisarijev plan i kosovsko zakonodavstvo zapisano da se za srpsku zajednicu mora obezbediti „jedan nezavisni televizijski kanal koji pokriva celu teritoriju Kosova“.  To je podrazumevalo da javni servis na srpskom jeziku ima svoj upravni odbor, da bira svog direktora i da ima sedište u Gračanici. To je model RTV Vojvodina ili TV Kopar na italijanskom u Sloveniji. Ništa od toga nije primenjeno. Sada je srpska novinarka drugi put na meti sankcija, uz mogućnost da će ovoga puta izgubiti posao.

    Marti Ahtisari
    © Sputnik /
    Ahtisarijev plan koji je ugrađen u lokalno zakonodavstvo predviđao je jedan nezavisni televizijski kanal koji bi pokrivao čitavu teritoriju pokrajine Kosova i Metohije, ali to do danas nije ispunjeno

    „Ja mislim da Aleksandra Dogandžić ima sreću da bude kažnjena, jer mnogo ljudi tamo se svakodnevno ugriza za jezik i pravi pravi samocenzuru i autocenzuru i brine hoće li izgovoriti neku reč svoga maternjeg jezika. To je strašno i to je strašna pozicija. I to nije samo pozicija novinara na RTK, to je pozicija Srba na Kosovu i Metohiji koji moraju da stanu pred policajca, koji moraju da stanu pred sudiju ili neki šalter, koji moraju da uđu u neku prodavnicu i da dobro razmisle hoće li reći Metohija, hoće li reći Kosovo i Metohija, hoće li reći Kosovska Mitrovica, Kosovska Kamenica, i da li će zbog toga biti sankcionisani. To je jedna zastrašujuća diskriminacija u kojoj vaš maternji jezik postaje vaš neprijatelj i okreće se protiv vas i vi se u jednom trenutku zapitate da li možete i da li smete da tim jezikom govorite“, ističe sagovornik Sputnjika.

    Tagovi:
    Novinar, Kosovo, javni servis
    Standardi zajedniceDiskusija
    Komentariši preko Sputnik nalogaKomentariši preko Facebook naloga