21:57 18 Novembar 2019
Slušajte Sputnik
    Si Đinping u poseti Americi

    „Panamski papiri“ — napad na Peking, a ne na Putina

    © AP Photo / Ted S. Warren
    Svet
    Preuzmite kraći link
    1461
    Pratite nas

    Objavljena istraživanja Međunarodnog udruženja novinara (ICJI) o ofšor imovini 12 svetskih lidera, poznata i kao „Panamski papiri“, imala su efekat bombe. Dok su neki eksperti ocenjivali verodostojnost objavljenih podataka i tražili izvor curenja, drugi su se zapitali ko je od svetskih lidera glavna meta prikupljanja kompromitujućih informacija.

    Neki eksperti smatraju da je objavljivanje „Panamskih papira“ najviše usmereno protiv kineskog rukovodstva, između ostalih, na predsednika Si Đinpinga. Ovo nije prvi put da su kineski činovnici akteri ofšor-skandala.

    Početkom 2014. godine isto ovo udruženje novinara objavilo je podatke o ofšor računima kineske političke elite. Tada je svetska javnost saznala i za račune kompanije zeta kineskog predsednika. Prema podacima koje je objavilo ICJI, on poseduje kontrolni paket „Ekselens efort properti“, registrovan na Devičanskim ostrvima.

    Pre dve godine u rukama novinara se našlo 2,5 miliona fajlova o 22.000 vlasnika ofšornih kompanija i računa iz Kine. Prema proračunima novinara, kineska politička elita je iznela od 1 do 4 biliona dolara. U tome su im pomogle velike zapadne banke i fondovi, kao što su „Kredit svis“, Ju-Bi-Es i „Prajsvoterhaus Kupers“. Istraživanje novinara izazvalo je veliku pažnju, ali se to ni na koji način nije odrazilo na politički život Kine.

    Ovog puta novinari su došli u posed arhive od 11,5 miliona fajlova. Prema nepotvrđenim podacima, u dokumentima je ukazana veza rođaka predsednika Si Đinpinga sa pravosnažno osuđenim političarem Bo Silajem. Prema verziji novinara, bivši ministar trgovine Kine znao je za ofšor-račune i kompanije rođaka kineskog lidera i njemu bliskih ljudi. Ove inforacije sada bacaju drugačiju senku na hapšenje poznatog političara, glavnog protivnika Si Đinpinga za mesto predsednika Kine.

    Verzija u kojoj su „Panamski papiri“ usmereni upravo na diskreditaciju kineskog rukovodstva, a ne na druge države, prilično je ubedljiva. U ovoj situaciji treba obratiti pažnju na reakciju Pekinga koji, kao i uvek, više voli da ne komentariše ovakva saopštenja. Četvrtog aprila su kineske mreže podvrgnute velikoj cenzuri. Sa mreže Sina Veibo i Večat su nestali svi podaci vezani za „Panamske papire“.

    Na ovaj način kineske vlasti su pokazale šta misle o skandalu koji je u punom jeku i koji, najverovatnije, kao ni skandal iz 2014. godine, neće uticati na pozicije kineske političke elite.

    Tagovi:
    Panama, Kina, Rusija
    Standardi zajedniceDiskusija
    Komentariši preko Facebook nalogaKomentariši preko Sputnik naloga